Konspekt lekcji : „Doskonalenie umiejętności kluczowych”
Nauczyciel prowadzący: Grażyna Malczewska
Temat: Trójkąty – klasyfikacja; warunki konieczne
I typ lekcji: wprowadzająca
II cele lekcji: po zakończeniu lekcji uczeń: - umie powiedzieć jaką figurą jest trójkąt i poprawnie go opisać, - umie sklasyfikować trójkąty ze względu na boki, - potrafi wskazać warunek konieczny istnienia trójkątów ze względu na boki, - potrafi odpowiedzieć czy istnieje trójkąt o podanych długościach boków, - umie sklasyfikować trójkąty ze względu na kąty, - potrafi wskazać warunek konieczny istnienia trójkąta ze względu na kąty, - potrafi odpowiedzieć, czy możliwe jest aby kąty trójkąta miały wskazane miary.
III Metoda pracy: poszukująco – naprowadzająca (wykorzystanie indukcyjnej drogi poznania)
IV Formy pracy: praca w grupach, praca indywidualna
V Środki dydaktyczne: załączniki, podręcznik, zestawy zadań, plansze z wykresami.
Umiejętności kluczowe kształcone podczas lekcji:
1) planowania, organizowania i oceniania własnej nauki, przyjmowanie za nią coraz większej odpowiedzialności, 2) skutecznego porozumiewania się w różnych sytuacjach, prezentacji własnego pola widzenia i uwzględniania poglądu innych ludzi, przygotowania do publicznych wystąpień, 3) efektywnego współdziałania w zespole i pracy w grupie, podejmowanie indywidualnych i grupowych decyzji, 4) poszukiwania, porządkowania informacji, 5) odnoszenie do praktyki zdobytej wiedzy, 6) rozwijanie sprawności umysłowych
Standardy wymagań z zakresu z zakresu przedmiotów matematyczno – przyrodniczych realizowane podczas lekcji. I. Umiejętne stosowanie terminów, pojęć, procedur z zakresu przedmiotów matematyczno – przyrodniczych, niezbędnych w praktyce życiowej i dalszym kształceniu. Uczeń: 1) stosuje terminy i pojęcia matematyczno – przyrodnicze: a) czyta i rozumie teksty, w których występują takie terminy i pojęcia. 2) wykonuje obliczenia w różnych sytuacjach praktycznych: a) stosuje w praktyce właściwości działań; b) posługuje się jednostkami miar; 3) posługuje się własnościami figur: a) oblicza miary figur płaskich; wykorzystuje własności miar. II. Wyszukiwanie i stosowanie informacji: Uczeń: 1) odczytuje informacje w formie tekstu i rysunku; 2) operuje informacją, analizuje i przedstawia informacje. III. Wskazywanie i opisywanie faktów, związków i zależności. Uczeń: 1) posługuje się językiem symboli: a) zapisuje wielkości za pomocą symboli; b) zapisuje związki i procesy w postaci równań IV. Stosowanie zintegrowanej wiedzy i umiejętności do rozwiązywania problemów. Uczeń: 1) analizuje sytuację problemów: a) dostrzega i formułuje problem; b) określa wartości dane i szukane.
Tok lekcji 1) Nawiązanie a) Jakie wielokąty nazywamy wielokątami wypukłymi? b) Czy trójkąty są wielokątami wypukłymi czy wklęsłymi? Załącznik nr 1. Polecenie nr.1 do grup- przedstawcie w jak najbardziej czytelnej formie sposób oznaczania trójkątów.
- oznaczenie wierzchołków - oznaczenie boków - oznaczenie kątów
2) Część postępująca. Postawienie problemu do rozwiązania. Załącznik nr 2 do grup. Polecenie nr 2- wykorzystując załącznik, podręcznik, przedstawcie podział trójkątów ze względu na boki. Notatka do zeszytu - Podział trójkątów ze względu na długości boków. Zad 3, 5 str. 177(Matematyka z plusem) Postawienie problemu do rozwiązania – praca indywidualna Zad 7 str. 177 Podsumowanie – podanie Warunek konieczny istnienia trójkąta: każdy bok trójkąta jest mniejszy od sumy dwóch pozostałych boków, ale większy od ich różnicy. Zad. Czy boki trójkąta mogą mieć następujące długości? a) 2,5 cm b) 10 cm 3,5 cm 10 cm 6 cm 0,01 km
Postawienie problemu do rozwiązania. Załącznik nr 3. Polecenie nr3 do grup- wykorzystując załącznik, przedstawcie podział trójkątów ze względu na kąty. Jaki warunek musi być spełniony ze względu na kąty? Podsumowanie -notatka Warunek ze względu na kąty + + =180° Zad. Czy kąty trójkąta mogą mieć miary: a) b) c) 35° 1,5° 25° 65° 0,5° 25° 90° 178° 50°
3) Rekapitulacja Zad. 1 str.18 Zad. 3 str. 19 Ankieta ewaluacyjna. Zadanie domowe Zad. 6 str 177 Zad 8 str. 179 Zad 9 str. 180
Grażyna Malczewska |